Kezdőlap Rovatok Vizuális kompetencia kutatás Tapasztalatok vizuális alkotásról és befogadásról

Tapasztalatok vizuális alkotásról és befogadásról

egy bentlakásos intézmény festőműhelyében

Sándor Katalin – Illés Anikó

Az Út két vége: Alkotó – Befogadó. A mű csak jármű.
*
Akinek minden Rembrandt-kép:
tiszta
unalom – az se taszítson vissza;
míg megrázza lelkét egy falfirka:
képes, hát méltó a Katarzisra.
*
Ne a „szépség”-ről
oktass: taníts inkább a
Gyönyörködésre.
(Fodor Ákos: 3 változat)

Tíz évet töltöttem egy vidéki, fogyatékos személyeket ellátó, nagylétszámú bentlakásos intézmény festőműhelyében segítőként, koordinátorként. Ebben az írásban az intézetben
élő súlyos-halmozottan sérült és értelmileg akadályozott emberek műhelymunkára való felkészítésének majd művészetpedagógiai foglalkoztatásának megszervezése közben szerzett tapasztalataimat szeretném ismertetni.

A mai kor embere fut, szalad, ügyeit intézi, tevékeny életet él az online és offline világban. Számtalan lehetősége van környező világához kapcsolódni és a legváltozatosabb módokon kifejezni önmagát. A hagyományosan értelmezett alkotástól az online térben való megjelenés megtervezéséig széles a paletta. A művészet életünk részévé vált az évezredek során. A képi kifejezés sosem volt ennyire könnyen hozzáférhető, a vizualitás soha nem látott mértékben határozza meg jelen világunkat. Emberi mivoltunkhoz szervesen kapcsolódó fogalmak az értékteremtés, az alkotásnak, a létrehozásnak a képességei, éppen úgy, mint a befogadás képességéé. 

Az alkotói és a befogadói folyamat az én és a másik megértésében fontos út” (Illés, 2009, 237). Az információ egyre inkább képekben, globálisan értelmezhető vizuális jelek
segítségével áramlik be életünkbe, melyek megértéséhez, a látvány mélyebb értelmezéséhez, jelentős háttértudásra van szükségünk (Bodóczky, 2012), ennek hiányában bárki könnyen hátrányba kerül, nehezen érti és érteti meg magát a világgal.

A teljes cikk ide kattintva olvasható

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

KIEMELT CIKKEK

„A nyugalom szigete”

- avagy, hogyan teremtsünk terápiás közeget? Egervári Lilla művészet-és szocioterapeuta, egyéni vállalkozó Egervári Lilla, a cikk írója 20 éven keresztül gyógypedagógusként dolgozott Pomázon a Sashegyi Sándor...

Növény, állat, kő és fa… a Csoport

Tuu133 kiterjesztett alkotói együttműködés Somogyi Laura, Képző- és Iparművészeti Szakgimnázium Wolf Eszter, Független alkotó A Tuu133 tagjai festőművészként, de a drámapedagógia moreno-i elméletét felhasználva valósítják meg művészeti...

Digitális kreativitás fejlesztés távoktatási környezetben

Egy 3D tervező projekt Klima Gábor, ELTE PPK NDI;Eötvös József Gimnázium A 3D tervezés, illetve a digitális kreativitás fejlesztés a vizuális kultúra tantárgy olyan lehetséges új...

Korszerű tematika és hatékony módszerek a mozgóképkultúra tanításában

Országos módszertani program egy nyíregyházi gimnáziumban  Nagy Angelika Ágnes, Nyíregyházi Egyetem Eötvös József Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium A tanulók képesség-kibontakozásának elősegítése a köznevelési intézményekben” címmel,...