Kezdőlap Rovatok Művészet és élet Jelen lenni a jelenben

Jelen lenni a jelenben

Játék és alkotás 45 percben

Farkas Adrienn, PTE Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium. Deák Ferenc Gimnáziuma Deák Ferenc Gimnáziuma és Általános Iskolája, Pécs

A vizualitás fontos szerepet tölt be életünk különböző területein, a hivatalos levelek vizuális formanyelvétől, könyvek tördelésén át, tárgyaink látványvilágáig. Körbe pillantunk, és mindenhol tárgyak vesznek körül minket. Jobbára mi alakítjuk, rendezzük be tereinket, választjuk ki tárgyainkat személyes igényeink, lehetőségeink függvényében. Mondhatjuk, hogy nem befolyásol minket a kinézet, mondhatjuk, hogy nem a nagy márkák tervezőinek stílusa határozza meg a „trendi” tárgyainkat, amelyekkel körbevesszük magunkat, de senki sem tud teljesen kiszakadni a korából, a környezetéből. Akár követjük a trendet, akár egyéni utat járunk a környezetünk és annak látványa életünk fontos része. Ha beismerjük azt a tényt, hogy a vizualitás fontos és mi is képesek vagyunk alakítani a környezetünket, a rajz- és vizuális nevelés óra más dimenziókat is nyerhet!

A Kortárs képzőművészet modulon belül, a pedagógiai program alapján készítettem el saját tanítási-tanulási tervemet és azon belül az egyes feladatokat. Az alább bemutatott feladatok mindegyike a vizuális gondolkodás és tervezés kivetülése, ahol a rajz, festés, modellezés eszköze csupán a kreatív gondolkodásnak, tervezésnek és kivitelezésnek. Ebből a szempontból a vizuális nevelés új és elengedhetetlen feladatkörrel bővül. Rajzoktatásunknak, már nem pusztán az a célja, hogy egyes technikákat sajátíttassunk el, vagy az, hogy korokat, korszakokat ismerjenek meg a diákok például művészettörténeti kronológiában, hanem az, hogy mindezeken túl adott feladatokon keresztül a gyerekek megismerkedhessenek olyan – mai problémákra reflektáló -os egyetemes és kortárs alkotásokkal is, amelyekből kiindulva más és más megközelítésből vizsgálhatják, értelmezhetik, alakíthatják az őket körülvevő világot. A feladatok lehetőséget biztosítanak csoportos és egyéni munkára, és a divergens gondolkodás megvalósítására, kibontakoztatására.

A teljes cikk ide kattintva olvasható.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

KIEMELT CIKKEK

Kísérlet a korszerűségre

A vizuális kultúra okostankönyvek a Nemzeti Köznevelési Portálon Törőcsik Katalin, témavezetőDr. Domonkos Péter, digitális szerkesztőOktatási Hivatal, Digitális Tananyagfejlesztési Osztály Korszerűnek lenni a tankönyvfejlesztés terén ma háromszoros...

Designkultúra modulok oktatási segédanyagainak fejlesztése 1 – 12. osztályig

Póczos Valéria, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, vizuális kultúra vezetőtanár; Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Művészettudomány PhD, Designkultúra-tudományi tagozat, doktorjelölt; Kutatásának címe: Designkultúra...

Vizuális kultúra feladatgyűjtemények a gimnázium 11-12. osztálya számára

Mészáros Zsuzska, vizuális kultúra tanár, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, Corvin Rajziskola, designped.com Írásomban bemutatom az Oktatási Hivatal gondozásában megjelent Vizuális kultúra...

Képzőművészeti feladatgyűjtemény tervezet

Szávai István, nyugdíjas rajztanár, szavaiistvan.hu Régóta gyűjtöm saját és kollégáim óraleírásait, képekkel illusztrálva, egy online hozzáférhető feladatbank létrehozásának reményével. A gyűjtemény adatbázisba rendezett feladatokat tartalmazna,...