Kezdőlap Rovatok Designkultúra és Környezetkultúra Tárgy-, és környezetkultúra tanítás 5 – 11. évfolyamon

Tárgy-, és környezetkultúra tanítás 5 – 11. évfolyamon

A Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban kipróbált és bemért tanulási-tanítási programok bemutatása

Póczos Valéria, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, vizuális kultúra vezetőtanár; Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Művészettudomány PhD, Designkultúra-tudományi tagozat, doktoranda (IV. évfolyam)

Absztrakt

Az MTA-ELTE Vizuális Kultúra Szakmódszertani Kutatócsoport tagjaként kidolgozott és kipróbált tanítási-tanulási programomban a fókusz a problémákra érzékenyen reagáló, cselekvő attitűd előmozdítására és a térszemlélet (Haanstra, 1994) fejlesztésére terelődött, mint például a téri operációs és a vizuális képzeleti (pl: forgatás, manipulálás) (McGee, 1979) műveletekre, amelyek leginkább valós, térben végzett mozgatással fejleszthetők (Kárpáti, 1995).

A program kipróbálását a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium speciális matematika és társadalomtudomány tagozatával végeztem, kilencediktől tizenegyedik osztályig.

A tanítási-tanulási programok ismertetése

Az MTA-ELTE Vizuális Kultúra Szakmódszertani Kutatócsoport tagjaként, pedagógus társaimmal együttesen 2017-ben kezdtem a kutatásban résztvevő osztályokban az általam írt tanítási-tanulási programok iskolai kipróbálását. Kidolgozott programomban, kezdetben a forma- és téralkotó képességekre helyeztem a hangsúlyt, ahol az anyagi jellemzők felismertetésére és az ehhez köthető képességek fejlesztésére törekedtem. Előtérbe került a formaarányok, formakapcsolatok, formakarakterek felismerésének és létrehozásának lehetősége, valamint a külső forma, formatömeg és a belső szerkezet kapcsolatának elemzési lehetőségei. Programomban a plasztikai kifejezőeszközök összhangjának megteremtésére törekedtem, ahol a fény és forma kapcsolata külön vizsgálandó szempont volt.

A teljes cikk ide kattintva olvasható

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Előző cikkDesignpedagógia
Következő cikkDesignkultúrára fel!

KIEMELT CIKKEK

InSEA Hírmondó – 2021 ősz/tél

Nézzük, mi újság az InSEA házatáján! Annyi bizonyos, hogy nehéz, de izgalmas éven vagyunk túl, a művészetpedagógia és a távoktatás pedig, ha nem is...

„Arány, Irány, Tónus”

Egy kinetikus szobrászművész a közoktatásban Hangyel Orsolya, Dargay Lajos Alapítvány A múlt század második felére a közoktatásban történő vizuális művészeti nevelés eltávolodott mind a kortárs művészettől,...

Bálványos Huba, a tanár

1. rész Bakos Tamás, ELTE Tanító- és Óvóképző Kar Hazánk kulturális életének kevés olyan személyisége van, akinek eredményes képzőművészi alkotó tevékenységét országos hírű művészetpedagógiai munka is...

Ha nyár, akkor tábor(oztatás)!

Egy múzeumpedagógus gondolatai a vakációról Székely Ágnes, MTM Mátra Múzeuma, Gyöngyös Kedves Olvasó! Neked mi jut eszedbe a nyárról? Ha az első gondolatod az, hogy „hurrá...