Kezdőlap Rovatok Vizuális média Digitális lelkek, avagy hogyan fejlesszük a Z és Alfa generációt?

Digitális lelkek, avagy hogyan fejlesszük a Z és Alfa generációt?

IKT kompetenciafejlesztés a középiskolában és a tanárképzésben

Nagy László, Szegedi Tömörkény István Gimnázium, Művészeti Szakgimnázium és Technikum; Szegedi Tudományegyetem, Vizuális és Irodalomelméleti Tanszék

Olyan világban élünk, melynek mindennapjait átitatják a technikai vívmányok nyújtotta újabbnál újabb lehetőségek. A korábbi időkhöz képest soha nem látott gyorsasággal tudunk kommunikálni egymással, eltűntek a földrajzi korlátok, azonnali információszerzési és átadási eszközök állnak rendelkezésünkre. A zsebünkben hordhatjuk az emberiség kommunikációs találmányait összegző okostelefonokat, kezünkben tarthatjuk az asztali számítógépeket kenterbe verő táblagépeket. A beépített műholdvevő, a nyomkövetési lehetőség, az ujjlenyomat olvasó, az írisz szkenner, az érintésérzékenység, a sok megapixeles fényképezőgép, az ultragyors internet elérhetőség, a közösségi kommunikációs csatornák, a mesterséges intelligencia, a virtuális játékok és az évről évre történő innovációk jellemzik korunk IKT eszközeit. Új évezred, új kihívásokkal. 

A technika fejlődésének árnyoldalai is vannak. Elszegényedő interperszonális kapcsolatok születnek, a nyelvi kiüresedés jelei mutatkoznak meg, a virtuális valóság csapdájába esnek a fiatalok, függőségek jönnek létre. Az Y és a Z generáció, azaz a digitális nemzedék első hulláma, és az internet világába beleszületettek számára teljesen hétköznapi valóság a digitális forradalom, azonban a korábbi generációk gyakran kihívásokkal és nehézségekkel találkoznak korunk technika világában. A fiatalabbak számára oly természetesnek tűnő eszközök használata, az éteri dimenzió ismerete az idősebbek számára sokszor feladja a leckét. 

A pedagógia területét vizsgálva megállapítható, hogy több generációt átívelő korosztály találkozik egymással az oktatás során. Mára kikerülhetetlenné vált az új oktatási eszközök alkalmazása, illetve az azok használatához szükséges technikai tudás elsajátítása. A legtöbb oktatási intézményben elektronikus naplót alkalmaznak a korábbi nyomtatott változat helyett, megjelentek az írásvetítőt és diavetítőt felváltó projektorok, a hagyományos táblák helyébe interaktív eszközök léptek. Olyan vívmányok ezek, melyek megkönnyítik az oktatás kommunikációs gyorsaságát, színesítik a tananyagot, fenntartják a technikai újdonságokhoz hozzászokott diákok érdeklődését.

A teljes cikk ide kattintva olvasható.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

KIEMELT CIKKEK

Bálványos Huba a tanszékalapító

2. rész Bakos Tamás, ELTE Tanító- és Óvóképző Kar Bálványos Huba művészeti nevelői pályája a Budapesti Tanítóképző Főiskolán bontakozott ki, ahol 1977-től kezdett tanítani. 1986-ban főiskolai...

Művészettörténet feladatok a vizuális kultúra OKTV-ben

Zombori Béla, ügyvezető elnök, vizuális kultúra OKTV, Kaptár Archívum Ebben az évben 27 éves a vizuális kultúra OKTV. Ma is ugyanaz a célja, mint létrehozásakor...

Egy kiállítás margójára

Bentres sztélé története és a MEBT pályázat Dr. Győry Hedvig PhD, MEBT ÓEB, egyiptológus A MEBT ÓEB évek óta megrendezi őszi rajzpályázatát, melyen 1-12. osztályos diákok...

Dobozvilágok

Diorámák a tanítóképzésben Mészáros Tímea, Selye János Egyetem, Komárom, Szlovákia A komáromi Selye János Egyetem Tanárképző Karának Óvó- és Tanítóképző Tanszékén vizuális nevelésben az alap- és...