Kezdőlap Rovatok Vizuális kompetencia kutatás Vizuális önértékelő lapok

Vizuális önértékelő lapok

Az önreflektivitás alkalmazásának előnyei és bemutatása konkrét feladatokon keresztül

Paál Zsuzsanna, iparművész www.paalart.hu

Styrna Katalin, művésztanár, Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakgimnázium

Az értékelés leggyakoribb formája a tanári értékelés, mely jó esetben előmozdíthatja a tanuló szakmai fejlődését, de egy rosszul megfogalmazott mondat, vagy alul, illetve felülértékelés problémákat okozhat.
Sok esetben a tanulók számára nem teljesen világos, hogy vizuális kultúra tantárgyból mi is az, amit egy tanár valóban értékel. A feladatok rétegzettsége és összetettsége miatt nem mindig egyértelmű a fejlődés irányvonala és a feladatban megjelenő részegységek fontossága.

Az általam (Paál Zsuzsanna) fejlesztett önértékelő lapok célját két nagyobb területre lehet szétválasztani. Az egyik, hogy az értékelés nézőpontja áthelyeződik a tanuló szemszögébe. A tanuló maga jelöli meg azt a szintet, amit szerinte a saját feladatmegoldásában elért. Saját alkotására rátekintve önreflektíven lép bele az értékelés mezőjébe. A másik cél a feladat részegységeinek megismertetése a tanulókkal az önértékelő lap által. Az alkotómunka gyakran több lépcsőből, több részletből áll, így ezek nem különülnek el mindig tudatosan a tanulók számára. A vizuális önértékelő lap rávilágít a részfeladatok fontosságára és a részegységek egymásra épülésének jelentőségére.

A teljes cikk ide kattintva olvasható.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

KIEMELT CIKKEK

Kísérlet a korszerűségre

A vizuális kultúra okostankönyvek a Nemzeti Köznevelési Portálon Törőcsik Katalin, témavezetőDr. Domonkos Péter, digitális szerkesztőOktatási Hivatal, Digitális Tananyagfejlesztési Osztály Korszerűnek lenni a tankönyvfejlesztés terén ma háromszoros...

Designkultúra modulok oktatási segédanyagainak fejlesztése 1 – 12. osztályig

Póczos Valéria, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, vizuális kultúra vezetőtanár; Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Művészettudomány PhD, Designkultúra-tudományi tagozat, doktorjelölt; Kutatásának címe: Designkultúra...

Vizuális kultúra feladatgyűjtemények a gimnázium 11-12. osztálya számára

Mészáros Zsuzska, vizuális kultúra tanár, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, Corvin Rajziskola, designped.com Írásomban bemutatom az Oktatási Hivatal gondozásában megjelent Vizuális kultúra...

Képzőművészeti feladatgyűjtemény tervezet

Szávai István, nyugdíjas rajztanár, szavaiistvan.hu Régóta gyűjtöm saját és kollégáim óraleírásait, képekkel illusztrálva, egy online hozzáférhető feladatbank létrehozásának reményével. A gyűjtemény adatbázisba rendezett feladatokat tartalmazna,...