Kezdőlap Rovatok És mégis mozog…

És mégis mozog…

Animációs nyári táborok az Iparművészeti Múzeumban és a Ludwig Múzeumban

Dabi-Farkas Rita, Ludwig Múzeum-Kortárs Művészeti Múzeum és Joó Julianna, Iparművészeti Múzeum

Nyári animációs táborok az Iparművészeti Múzeumban

 Joó Julianna beszámolója

Az idén harmadszorra rendezett az Iparművészeti Múzeum Múzeumpedagógiai Osztálya nyári animációs tábort. Ki jelentkezik és milyen megfontolásból múzeumi animációs táborba?

Tény, hogy a jelenlegi digitális világában, amikor a gépek majdnem átveszik a hatalmat az emberek felett, trendinek számít gyermekeinket digitális eszközökkel foglalkozó táborba vinni, arról nem is szólva, hogy sok esetben nem is a szülő, hanem a gyermek igényli az ilyen kikapcsolódási lehetőséget. Többször látjuk és halljuk, hogy a gyerek jobban tudja használni a digitális eszközöket, mint szüleik, hiszen „digitális bennszülöttként” együtt nőttek fel a mobil kütyükkel, számítógépes játékokkal, internettel stb., ennek köszönhetően nem meglepő módon rendkívül tájékozottak az új digitális technológiák világában. Az Iparművészeti Múzeum animációs táborába jelentkezőknél sem volt ez máshogy, a táborozó 9-14 év közötti korosztálynál. De a modern eszközökön kívül a résztvevők jellemzően jól tudtak rajzolni, ez egyfajta elvárás is volt. No, de ne szaladjuk ennyire előre!

Az első animációs tábort 2017-ben hirdettük meg a Breuer újra itthon! című időszaki kiállításhoz kapcsolódva, amely a világhírű magyar származású építész és bútortervező Breuer Marcell munkáit mutatta be. A kiállítás apropója az volt, hogy a Magyar Nemzeti Bank Értéktár programjának támogatásával 2016 őszén az Iparművészeti Múzeumba érkezett Breuer Marcell New York-i irodájának egykori berendezéséhez tartozó tárgyalóasztala. A hagyományosan berendezett kiállításban az egykori irodákat idéző fényképek, a tervrajzok és modellek között mozogva betekintést nyerhetünk a tervezési folyamatba, a tervezők mindennapjaiba és nem utolsó sorban egy sztárépítész életterébe. Tudjuk, hogy az építészek élete általában nem túl izgalmas a gyerekeknek, legalábbis a képzőművészek színes életviteléhez viszonyítva, de Breuer élete ez alól kivételnek tűnt. Hiszen mégiscsak ő találta fel a csővázas széket, miközben biciklizett; ezen felül pályája jó példa is a fiatalok előtt, hiszen több csalódás is érte, de minden esetben tovább tudott lépni és „happy enddel” végződött a személyes története, miután Amerikában elismert professzor és sztárépítész lett belőle.

Tehát az animációs tábor ötlete azért is merült fel bennem, mert szerettem volna ezt a kiállítást izgalmasabbá tenni a gyerekek számára, illetve közelebb vinni hozzájuk Breuer alkotásait. Az a tapasztalat, hogy az animációs technikával a kiállítás könnyebben és gyorsabban befogadható, mint a hagyományos technikával, valamint ennek köszönhetően a gyermekek emlékezetében is tovább megmarad a múzeumi élmény.

A teljes cikk ide kattintva olvasható.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

KIEMELT CIKKEK

Kísérlet a korszerűségre

A vizuális kultúra okostankönyvek a Nemzeti Köznevelési Portálon Törőcsik Katalin, témavezetőDr. Domonkos Péter, digitális szerkesztőOktatási Hivatal, Digitális Tananyagfejlesztési Osztály Korszerűnek lenni a tankönyvfejlesztés terén ma háromszoros...

Designkultúra modulok oktatási segédanyagainak fejlesztése 1 – 12. osztályig

Póczos Valéria, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, vizuális kultúra vezetőtanár; Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Művészettudomány PhD, Designkultúra-tudományi tagozat, doktorjelölt; Kutatásának címe: Designkultúra...

Vizuális kultúra feladatgyűjtemények a gimnázium 11-12. osztálya számára

Mészáros Zsuzska, vizuális kultúra tanár, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, Corvin Rajziskola, designped.com Írásomban bemutatom az Oktatási Hivatal gondozásában megjelent Vizuális kultúra...

Képzőművészeti feladatgyűjtemény tervezet

Szávai István, nyugdíjas rajztanár, szavaiistvan.hu Régóta gyűjtöm saját és kollégáim óraleírásait, képekkel illusztrálva, egy online hozzáférhető feladatbank létrehozásának reményével. A gyűjtemény adatbázisba rendezett feladatokat tartalmazna,...