Kezdőlap A művészet, mint eszköz

A művészet, mint eszköz

Kiss Virág PhD, EKE Vizuális Művészeti Intézet; ELTE BGGYK, Általános Gyógypedagógiai Intézet

Köszöntöm a kedves olvasókat, Kiss Virág vagyok, rajztanár, művészetterapeuta, egyetemi oktató.

Ennek a lapszámnak a fókuszában a művészetterápia és mellette a művészettel nevelés áll. Sokat tudhatunk meg a művészet terápiás, fejlesztő, nevelő, támogató szerepéről, és azokról a feltételekről is, amik szükségesek ennek a létrejöttéhez.

A művészetterápiás munka egyik legfontosabb jellemzője a személyesség, és az ehhez szükséges biztonságos védőtér megteremtése, melyben az önkifejezés szabadsága biztosítva van a résztvevő számára. Az elfogadó légkörben a kockázatosabb, mélyebb személyes tartalmak is előkerülhetnek a művészeti önkifejezés révén. Ilyenkor sérülékenyekké válunk, mert mélyen meg tudnak mozgatni ezek művészeti tevékenységek, pontosabban az általuk felszínre kerülő érzések. Pont ezt szeretjük ebben, de ennek vannak veszélyei is, ezért körültekintően, szakértelemmel és odaadó figyelemmel kell lennünk a művészeti tevékenység facilitátoraként, illetve vezetőjeként.

Ebből talán érthető, hogy a művészetterápia maga egy speciális szakértelmet igénylő szakterület, melynek módszerei és szemléletmódja azonban kellő körültekintéssel és szakértelemmel a pedagógiai környezetbe is bevonhatóak. A művészettel nevelés pedagógiai területen, pedagógiai célokért, pedagógiai eszközökkel használja a művészetet eszközként. Számos hazai képzésen lehet ezeket a módszereket elsajátítani mindenféle modalitásban. 

Ez a lapszám csak a kezdet. A művészetterápia állandó rovatként lesz jelen ezentúl, és folyamatosan közöl e területhez tartozó tartalmakat. Eddig nem volt ennek a területnek önálló médiafelülete, fontos lépés ez. Nem minden jelentős művészetterápiás képzőhely van jelen ebben a számban, ez nem is volt cél. Reményeink szerint a jövőben a művészetterápiás rovatban színesedik ez a paletta, egyre több oldalról válik láthatóvá mozzanataiban és nagyobb egységeiben ez a terület.

Nagy szükség van mind a művészetre, mind a gyógyításra és terápiára a világnak ebben a különösen megterhelő helyzetében, mert a művészet az emberi kapcsolódás eszköze, a terápia pedig az emberi kapcsolódás művészete.

Kép: Natalie Rogers (Carl Rogers lánya) művészetterapeuta munka közben kliensével

Forrás: https://www.youtube.com/watch?v=sd62Al_NsYU

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

KIEMELT CIKKEK

Kísérlet a korszerűségre

A vizuális kultúra okostankönyvek a Nemzeti Köznevelési Portálon Törőcsik Katalin, témavezetőDr. Domonkos Péter, digitális szerkesztőOktatási Hivatal, Digitális Tananyagfejlesztési Osztály Korszerűnek lenni a tankönyvfejlesztés terén ma háromszoros...

Designkultúra modulok oktatási segédanyagainak fejlesztése 1 – 12. osztályig

Póczos Valéria, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, vizuális kultúra vezetőtanár; Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Művészettudomány PhD, Designkultúra-tudományi tagozat, doktorjelölt; Kutatásának címe: Designkultúra...

Vizuális kultúra feladatgyűjtemények a gimnázium 11-12. osztálya számára

Mészáros Zsuzska, vizuális kultúra tanár, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, Corvin Rajziskola, designped.com Írásomban bemutatom az Oktatási Hivatal gondozásában megjelent Vizuális kultúra...

Képzőművészeti feladatgyűjtemény tervezet

Szávai István, nyugdíjas rajztanár, szavaiistvan.hu Régóta gyűjtöm saját és kollégáim óraleírásait, képekkel illusztrálva, egy online hozzáférhető feladatbank létrehozásának reményével. A gyűjtemény adatbázisba rendezett feladatokat tartalmazna,...