Kezdőlap Rovatok Jó hagyományaink Balogh Jenő élete és munkássága, 2. rész.

Balogh Jenő élete és munkássága, 2. rész.

Fabulya Zoltánné, Szegedi Tudományegyetem, Juhász Gyula Pedagógusképző Kar, Művészeti Intézet, Rajz – Művészettörténet Tanszék

Az 1965. után következő tíz év Balogh Jenő életének talán legmozgalmasabb időszaka volt. Széleskörű szakmai és közéleti tevékenységének területei hol egymással párhuzamosan, hol egymással összefüggésben vagy egymásba kapcsolódva zajlottak. Ebben a részben Balogh Jenő munkásságának ezt a szakaszát mutatom be.

Posztgraduális tanárképzés

1965. A középiskolai rajztanárképzés újraindításával a rajztanárképzés „ügye” még koránt sem rendeződött véglegesen. Szükséges volt a már általános iskolai rajztanári diplomával rendelkezők számára egy posztgraduális képzés keretében lehetőséget adni a középiskolai rajztanári diploma megszerzésére. Ezt a művelődésügyi miniszter 128/1965. (M. K. 9.) MM. számú utasítása tette lehetővé, mely szerint: „A Képzőművészeti Főiskolán 3 éves levelező oktatás keretében sikeres államvizsgával művészi rajz, szerkesztő- és ábrázoló geometria valamint művészettörténet oktatására jogosító középiskolai rajztanári oklevelet szerezhetnek azok: akik pedagógus munkakört töltenek be, általános iskolai rajztanári oklevéllel rendelkeznek, vagy a Képzőművészeti Főiskolán illetve az Iparművészeti Főiskolán legalább négy félévet végeztek, a felvételkor 45. életévüket még nem töltötték be, alakrajzból kiemelkedő képességeket tanúsítanak.”(Művelődésügyi Közlöny, 1965, 9. évf, 9. sz. 167. old.). Az utasítás értelmében az 1966-os tanévtől kezdődően elindulhatott a Magyar Képzőművészeti Főiskola Rendkívüli Rajztanárképző Tagozata, amelynek módszertan tanára Balogh Jenő volt.A rendkívüli tagozat működése alatt megközelítőleg 300 fő szerzett így középiskolai rajztanár (művésztanár) diplomát (Balogh 1995. 60. old.), köztük ma elismert művészek is.

Posztgraduális tanárképzés

1965. A középiskolai rajztanárképzés újraindításával a rajztanárképzés „ügye” még koránt sem rendeződött véglegesen. Szükséges volt a már általános iskolai rajztanári diplomával rendelkezők számára egy posztgraduális képzés keretében lehetőséget adni a középiskolai rajztanári diploma megszerzésére. Ezt a művelődésügyi miniszter 128/1965. (M. K. 9.) MM. számú utasítása tette lehetővé, mely szerint: „A Képzőművészeti Főiskolán 3 éves levelező oktatás keretében sikeres államvizsgával művészi rajz, szerkesztő- és ábrázoló geometria valamint művészettörténet oktatására jogosító középiskolai rajztanári oklevelet szerezhetnek azok: akik pedagógus munkakört töltenek be, általános iskolai rajztanári oklevéllel rendelkeznek, vagy a Képzőművészeti Főiskolán illetve az Iparművészeti Főiskolán legalább négy félévet végeztek, a felvételkor 45. életévüket még nem töltötték be, alakrajzból kiemelkedő képességeket tanúsítanak.”(Művelődésügyi Közlöny, 1965, 9. évf, 9. sz. 167. old.). Az utasítás értelmében az 1966-os tanévtől kezdődően elindulhatott a Magyar Képzőművészeti Főiskola Rendkívüli Rajztanárképző Tagozata, amelynek módszertan tanára Balogh Jenő volt.A rendkívüli tagozat működése alatt megközelítőleg 300 fő szerzett így középiskolai rajztanár (művésztanár) diplomát (Balogh 1995. 60. old.), köztük ma elismert művészek is.

A teljes cikk ide kattintva olvasható.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

KIEMELT CIKKEK

Szalay Tanár Úr búcsúztatása

Damokos Attila filmrendező, Somewhere in Europe Stúdió Beszéd, amely elhangzott 2022. október 15-én, Szalay József rajztanár, mesterpedagógus, Magyar Arany Érdemkereszt kitüntetettje, a Magyar Rajztanárok Országos...

Rögös úton a csillagokig

Rózsavölgyiné Tomonyák Gitta művésztanár életútjának bemutatása B. Szetlik Ildikó, rajztanár, tanítvány Kedves Olvasó, az alábbiakban Rózsavölgyiné Tomonyák Gitta művésztanárral készült személyes hangvételű interjút teszem közzé. Gitta...

Térlátást és térbeli alkotókészséget fejlesztő gyakorlatorientált művészeti továbbképzés bemutatása

Az AMASS - Acting on the Margins, Arts as Social Sculpture című projekt keretében a MROE-vel együttműködésben megtervezte és megvalósította a GYIK Műhely Eplényi Anna,...

Matematika tanítás a művészeteszközeivel

Tanulási nehézségekkel küzdő diákok téri képességek fejlesztése a vizuális nevelésben Kugler Erika, Szent István Sport Tagozatos Általános Iskola és GimnáziumKárpáti Andrea, Budapesti Corvinus Egyetem Az AMASS...