Kezdőlap Rovatok Művészet és élet Művészettel neveléssel a felemelkedésért. Az Igazgyöngy Alapítvány és Alapfokú Művészeti Iskola munkájáról

Művészettel neveléssel a felemelkedésért. Az Igazgyöngy Alapítvány és Alapfokú Művészeti Iskola munkájáról

L. Ritók Nóra

2000 óta dolgozunk a művészetoktatásban, megfelelve az intézménytípus céljainak, mégis sajátos fókuszú pedagógiai programot alakítottunk ki. Ezt pedig az a helyzet hozza, hogy egy leszakadó térségben dolgozunk:. Hat településen, 600 körüli tanulólétszámmal, tanítványaink 70%-a hátrányos helyzetű, és ennek több mint fele halmozottan hátrányos helyzetű, zömében roma gyermek. Itt a pedagógiai módszerek más rendszerével kell dolgoznunk, és azt hiszem, a célokat is másképp kell meghatároznunk. A 21 év alatt, mióta dolgozunk, sokat fejlődött az Igazgyöngy módszertana. Történetiségében is nyomon követhető ez, hiszen idővel egyre pontosabb beavatkozási formákat találtunk, no meg a helyzet is mindig változásra késztetett, hiszen egy iskolának mindig igazodnia kell a változó társadalmi közeghez. Nem találtunk fel semmi különlegeset, azt hiszem, az tekinthető másnak, ha tetszik innovációnak, hogy más, a körülményekhez igazodó módszerekkel és attitűddel rendszerekben gondolkodva végezzük a munkánkat.

A teljes cikk itt olvasható.

Gyakran hívnak minket művészetterápiával foglalkozó konferenciára, és jönnek hozzánk ezt tanuló hallgatók is, gyakorlatra. Mindig elmondom, hogy mi nem a klasszikus művészetterápiával foglalkozó intézmény vagyunk…de ez nem tántorít el senkit. Vagy mégis van kapcsolódásunk ehhez? Nyilván, ha úgy nézem, a munkánk sikeres bizonyos problémák megoldásában, akkor megvan a kapocs. Máskor viszont azt látom, hogy ezt, amit és ahogy próbálunk, nem szabad kicímkézni csak a problémákra. Mert erre a tanítási módszerre, attitűdre így, ehhez hasonló formában lenne szüksége minden gyereknek.
2000 óta dolgozunk a művészetoktatásban, megfelelve az intézménytípus céljainak, mégis sajátos fókuszú pedagógiai programot alakítottunk ki. Ezt pedig az a helyzet hozza, hogy egy leszakadó térségben dolgozunk: Hat településen, 600 körüli tanulólétszámmal, tanítványaink 70%-a hátrányos helyzetű, és ennek több mint fele halmozottan hátrányos helyzetű, zömében roma gyermek.
Itt a pedagógiai módszerek más rendszerével kell dolgoznunk, és azt hiszem, a célokat is másképp kell meghatároznunk. A 21 év alatt, mióta dolgozunk, sokat fejlődött az Igazgyöngy módszertana. Történetiségében is nyomon követhető ez, hiszen idővel egyre pontosabb beavatkozási formákat találtunk, no meg a helyzet is mindig változásra késztetett, hiszen egy iskolának mindig igazodnia kell a változó társadalmi közeghez. Nem találtunk fel semmi különlegeset, azt hiszem, az tekinthető másnak, ha tetszik innovációnak, hogy a szokásostól eltérően, a körülményekhez igazodva végezzük munkánkat.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

KIEMELT CIKKEK

Az OPNI egykori múzeuma és galériája

A pszichotikusok árnyaltabb diagnózisát segítő képi világ kutatása nyomán Európa szerte már a 19. század közepétől kórházakhoz kötődő gyűjtemények alakultak. Ezek sorába tartozott az...

A művészet, mint eszköz

Köszöntöm a kedves olvasókat, Kiss Virág vagyok, rajztanár, művészetterapeuta, egyetemi oktató. Ennek a lapszámnak a fókuszában a művészetterápia és mellette a művészettel nevelés áll. Sokat...

InSEA Hírmondó, 2021 január-február

A távoktatás a művészetpedagógusokat is jelentős kihívások elé állította. A digitális oktatás, a digitális művészetpedagógia ugyanakkor lehetőségeket is teremtett gyakorlataink újragondolására, megújítására. Az InSEA...

Balogh Jenő élete és munkássága, 2. rész.

Az 1965. után következő tíz év Balogh Jenő életének talán legmozgalmasabb időszaka volt. Széleskörű szakmai és közéleti tevékenységének területei hol egymással párhuzamosan, hol egymással...