Kezdőlap Rovatok Művészet és élet Művészettel neveléssel a felemelkedésért. Az Igazgyöngy Alapítvány és Alapfokú Művészeti Iskola munkájáról

Művészettel neveléssel a felemelkedésért. Az Igazgyöngy Alapítvány és Alapfokú Művészeti Iskola munkájáról

L. Ritók Nóra

2000 óta dolgozunk a művészetoktatásban, megfelelve az intézménytípus céljainak, mégis sajátos fókuszú pedagógiai programot alakítottunk ki. Ezt pedig az a helyzet hozza, hogy egy leszakadó térségben dolgozunk:. Hat településen, 600 körüli tanulólétszámmal, tanítványaink 70%-a hátrányos helyzetű, és ennek több mint fele halmozottan hátrányos helyzetű, zömében roma gyermek. Itt a pedagógiai módszerek más rendszerével kell dolgoznunk, és azt hiszem, a célokat is másképp kell meghatároznunk. A 21 év alatt, mióta dolgozunk, sokat fejlődött az Igazgyöngy módszertana. Történetiségében is nyomon követhető ez, hiszen idővel egyre pontosabb beavatkozási formákat találtunk, no meg a helyzet is mindig változásra késztetett, hiszen egy iskolának mindig igazodnia kell a változó társadalmi közeghez. Nem találtunk fel semmi különlegeset, azt hiszem, az tekinthető másnak, ha tetszik innovációnak, hogy más, a körülményekhez igazodó módszerekkel és attitűddel rendszerekben gondolkodva végezzük a munkánkat.

A teljes cikk itt olvasható.

Gyakran hívnak minket művészetterápiával foglalkozó konferenciára, és jönnek hozzánk ezt tanuló hallgatók is, gyakorlatra. Mindig elmondom, hogy mi nem a klasszikus művészetterápiával foglalkozó intézmény vagyunk…de ez nem tántorít el senkit. Vagy mégis van kapcsolódásunk ehhez? Nyilván, ha úgy nézem, a munkánk sikeres bizonyos problémák megoldásában, akkor megvan a kapocs. Máskor viszont azt látom, hogy ezt, amit és ahogy próbálunk, nem szabad kicímkézni csak a problémákra. Mert erre a tanítási módszerre, attitűdre így, ehhez hasonló formában lenne szüksége minden gyereknek.
2000 óta dolgozunk a művészetoktatásban, megfelelve az intézménytípus céljainak, mégis sajátos fókuszú pedagógiai programot alakítottunk ki. Ezt pedig az a helyzet hozza, hogy egy leszakadó térségben dolgozunk: Hat településen, 600 körüli tanulólétszámmal, tanítványaink 70%-a hátrányos helyzetű, és ennek több mint fele halmozottan hátrányos helyzetű, zömében roma gyermek.
Itt a pedagógiai módszerek más rendszerével kell dolgoznunk, és azt hiszem, a célokat is másképp kell meghatároznunk. A 21 év alatt, mióta dolgozunk, sokat fejlődött az Igazgyöngy módszertana. Történetiségében is nyomon követhető ez, hiszen idővel egyre pontosabb beavatkozási formákat találtunk, no meg a helyzet is mindig változásra késztetett, hiszen egy iskolának mindig igazodnia kell a változó társadalmi közeghez. Nem találtunk fel semmi különlegeset, azt hiszem, az tekinthető másnak, ha tetszik innovációnak, hogy a szokásostól eltérően, a körülményekhez igazodva végezzük munkánkat.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

KIEMELT CIKKEK

InSEA Hírmondó – 2021 ősz/tél

Nézzük, mi újság az InSEA házatáján! Annyi bizonyos, hogy nehéz, de izgalmas éven vagyunk túl, a művészetpedagógia és a távoktatás pedig, ha nem is...

„Arány, Irány, Tónus”

Egy kinetikus szobrászművész a közoktatásban Hangyel Orsolya, Dargay Lajos Alapítvány A múlt század második felére a közoktatásban történő vizuális művészeti nevelés eltávolodott mind a kortárs művészettől,...

Bálványos Huba, a tanár

1. rész Bakos Tamás, ELTE Tanító- és Óvóképző Kar Hazánk kulturális életének kevés olyan személyisége van, akinek eredményes képzőművészi alkotó tevékenységét országos hírű művészetpedagógiai munka is...

Ha nyár, akkor tábor(oztatás)!

Egy múzeumpedagógus gondolatai a vakációról Székely Ágnes, MTM Mátra Múzeuma, Gyöngyös Kedves Olvasó! Neked mi jut eszedbe a nyárról? Ha az első gondolatod az, hogy „hurrá...