Kezdőlap Rovatok Vizuális média Vizuális média kommunikáció

Vizuális média kommunikáció

Szakmódszertani kutatás a Nemzeti Alaptantervek tükrében

Havasi Tamás, Nyíregyházi Egyetem, Vizuális Kultúra Intézet

A 2016-2021 között lezajlott Moholy-Nagy Vizuális Modulok – a 21. század képi nyelvének tanítása  szakmódszertani kutatás, azon belül is a vizuális média kommunikáció modul programja megerősített aktualitással bír a kialakult pandémiás helyzetben. A digitális műveltség felértékelődése erősíti e pedagógiai kutatás jelentőségét, a médiapedagógia, a médiaismeret és az ehhez a területhez tartozó kompetenciák vizuális kultúra tantárgyba való integrálásának lehetőségeit. A vizuális kultúrát tanítók számára szükség van kipróbált, adaptálható pedagógiai programokra épülő feladatsorok, projektek, rugalmasan alakítható tartalmi elemekből összeállított cselekvésitervek, kidolgozására. Különösen nagy jelentősége van a mozgóképkultúra és médiaismeret, valamint a kommunikációnak a vizuális kultúra tananyagaiba való beillesztésének területén az alternatív tanítási-tanulási folyamatok kipróbálásának, a tesztekkel alátámasztott eredményesség igazolásának. Azért is indokolt a kutatás tapasztalatainak disszeminációja, mert az ezen a területen tanítók egyetemi és főiskolai képzési programjában korábban nem szerepelt a médianevelés és oktatás tartalmi, módszertani ismereteinek elsajátíthatósága. Az időközben átalakított és bevezetett NAT legújabb, 2020-as változata is időszerűvé tette a modul céljait, tematikáját, mely a nemzetközi szervezetek médianevelésre vonatkozó ajánlásaival és a diákok részéről mutatkozó alkotási vágy segítésének igényeivel is szinkronban van. Ezen alapelvek bázisán, az álló és mozgóképeket, a szövegek különböző formáit, ezek számtalan kapcsolati variációját, az új digitális médiumok hétköznapi és művészi produktumait, a virtuális és materiális alkotás problematikáját arányosan reprezentáló kutatási tematika kipróbálása, tesztelése zajlott le a 4 éves kutatási program keretében. Az irányított tevékenységek eredményeképpen mérésekkel, az adatok értékelésével igazolt, hatékonyabb vizuális képesség- és kompetenciafejlesztés valósult meg a kísérleti vizuális kultúra órán, összehasonlítva a hagyományos NAT kontrollcsoporttal. A kutatás aktualitásai, egymásra épülő tematikájának relevanciája és a különböző Nemzeti Alaptantervekkel való szinkronitása kerül bemutatásra a következő fejezeteken keresztül.

A teljes cikk ide kattintva olvasható

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

KIEMELT CIKKEK

Kísérlet a korszerűségre

A vizuális kultúra okostankönyvek a Nemzeti Köznevelési Portálon Törőcsik Katalin, témavezetőDr. Domonkos Péter, digitális szerkesztőOktatási Hivatal, Digitális Tananyagfejlesztési Osztály Korszerűnek lenni a tankönyvfejlesztés terén ma háromszoros...

Designkultúra modulok oktatási segédanyagainak fejlesztése 1 – 12. osztályig

Póczos Valéria, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, vizuális kultúra vezetőtanár; Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Művészettudomány PhD, Designkultúra-tudományi tagozat, doktorjelölt; Kutatásának címe: Designkultúra...

Vizuális kultúra feladatgyűjtemények a gimnázium 11-12. osztálya számára

Mészáros Zsuzska, vizuális kultúra tanár, Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, Corvin Rajziskola, designped.com Írásomban bemutatom az Oktatási Hivatal gondozásában megjelent Vizuális kultúra...

Képzőművészeti feladatgyűjtemény tervezet

Szávai István, nyugdíjas rajztanár, szavaiistvan.hu Régóta gyűjtöm saját és kollégáim óraleírásait, képekkel illusztrálva, egy online hozzáférhető feladatbank létrehozásának reményével. A gyűjtemény adatbázisba rendezett feladatokat tartalmazna,...