Kultúrtörténeti, tájépítészeti és kertművészeti alkotófeladatok Kínából és Belső-Ázsiából
Eplényi Anna
Gyermek és Ifjúsági Képzőművészeti Műhely (GYIK Műhely),
Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE), Tájépítészeti-, Településtervezési és Dísznövénytermesztési Intézet
Bevezető – útra kelés
Rendhagyó nyaralásra indulunk, hiszen a GYIK-Műhely történetében még nem volt olyan útinaplónk, amelyben kiléptünk volna az európai művészet-, és kultúrtörténet számunkra otthonos témaköreiből. 2016 őszén és 2018 nyarán nagy vállalkozásba fogtunk: kulacsainkat feltöltöttük, tevéinket megrakodtuk, térképeinket megrajzoltuk és nekiindultunk a Keletnek! Arra voltunk kíváncsiak, hogy lehet-e a távoli vidékek hegyeit, embereit, érdekességeit, szellemi és tárgyi kincseit a „hagyományos pedagógiák” mellett (másoljuk át, egészítsük ki, csináljunk olyat, mint…) máshogy is átélhetővé tenni a gyerekek számára. Komolyan vettük küldetésünket és szakkönyvek, leírások, útinaplók alapján tájékozódtunk, utána olvastunk minden helyszínnek, épületnek, hagyománynak…
De mi mégsem másolni akartunk… Mi fel akartunk fedezni valami mást, valami izgalmasat! Ezért a Selyemút mentén új fogódzókat kerestünk: olyan alkotás-szelencéket, amelyekből eredeti ötletek születnek. A Selyemúti-Társ könyvünkben bemutatott művészeti feladatok egyrészt szólnak kultúrtörténetről, másrészt (főként) a gyerekek saját gondolatairól, egyéni látásmódjáról. Így teljesedik ki a könyvben a Selyemút kalandja és az Alkotás felfedezésének élménye egymással.