Kugler Erika
Havasi Tamás, Orosz Csaba, Tóth Tibor: Pedagógiai Programja, mely a 2. média kommunikáció modul koncepciója, és a pedagógiai kísérletet vállaló iskolák rajztanárai (Gál András, Kugler Erika) által a koncepció alapján írt Tanítási-tanulási programok azon törekvés részei, hogyan lehet konstruktív módon tanítani a médiumok használatát Vizuális kultúra órákon, hogyan lehet a manuális alkotómunkát géppel történő alkotással kiegészíteni. Lehetőség arra is, hogy hosszabb távon a technológiák fejlődésével létrejövő újabb szakmákhoz már gyermekkorban megalapozzuk a képességeket. A Moholy- Nagy Vizuális Modulok – a 21. század képi nyelvének tanítása Szakdidaktikai koncepció lényege nem csak elméleti szintű pedagógia, hanem gyakorlat centrikus oktatás is. Az elmúlt öt év tapasztalatai igazolják a fenti elgondolást. Az 5-8. osztályig tartó szakmódszertani program erős hatást gyakorolt a kísérleti osztályokban tanuló diákjaimra. Bekerülve a 9. évfolyamba, a nem szakmódszertani programos diákok kontrasztjában óriási a különbség a tanulók vizuális alkotóképességeinek fejlettségi szintjén, a problémaérzékenység, és problémamegoldások terén, az alkotófolyamatban alkalmazott médiatechnika használata terén és még sorolhatnám… Tudatos irányítással, átgondolt oktatással, neveléssel a médiaeszközök gazdagítják a gyakorlati alkotómunkát is.
A média kommunikáció modul kiemelt területei a Technikai képalkotás: fotó, animáció és film. Az állókép készítésének technikái az analóg és digitális fényképezés, a mozgóképi alkotásnak az animáció és a film. A gyakorlati feladatok e négy terület szerint csoportosíthatók. Mindezek mellett a manuális munka is fontos szerepet töltött be az órák során. Az analóg fotózás tananyagba illesztése is szép lehetőséget biztosított a diákoknak az alkotómunkára, szélesítette esztétikai tapasztalataikat, kapcsolódott a természetismereti tárgyakhoz (kémia, fizika). A fotózás elveinek megismerése modellezi az emberi látás mechanizmusát (biológia). Az analóg fotózás a természettudományos kísérletezés egy formája, egy komplexen fejlesztő tevékenység, amely esztétikai minőséggel párosul (Moholy- Nagy László, Kepes György munkássága). A digitális álló- és mozgóképalkotás, a program alaptevékenységei. Mindezek feltételeznek egy meghatározott alapfelszereltséget az elméleti és gyakorlati feladatok végrehajtásához: projektor, számítógép, hangfal, vagy interaktív tábla, megfelelő minőségű kamera; a mozgóképi feladatokhoz videokamera, kameraállvány, hangtechnikai eszközök, mikrofon, adathordozók. A tanulói feladatokhoz is szükséges néhány fotó/videó funkcióval bíró eszköz, Tablet, laptop, iskolai számítógép. Az állókép, animáció, mozgókép szerkesztési munkálataihoz szükségesek olyan szoftverek, amelyek minden funkció ellátására alkalmasak. A kísérleti program, mely modernizált tananyagtartalmakkal modernizált iskolai környezetet feltételez, egy nagyon értékes, hosszabb távon nagy hozadékkal járó kezdeményezést indított el iskolánkban.
A vizuális média modul kutatásának egyik helyszíne a jászberényi Szent István Sport Általános Iskola és Gimnázium felső tagozata. A Tanítási-tanulási programokat 5-6-7-8. évfolyamokra írtam, de a feladatok alsó tagozatos gyermekek, vagy középiskolasok szintjére is átalakíthatók, az évfolyamok tantervi ismeretanyagához igazítva. A továbbiakban olyan tanórai feladatokat mutatok be, melyeket az elmúlt öt évben tanítványaimmal kipróbáltam.