spot_img
KezdőlapRovatokVizuális médiaA készítés szerepe és formái a gyermekközösségekkel történő közösségi tervezésben

A készítés szerepe és formái a gyermekközösségekkel történő közösségi tervezésben

Szondacsomagok, eszközkészletek és prototípusok az Alakítsd az iskolád
Veszprém! projektben


Szilágyi-Nagy Anna, tájépítész, kultúrAktív Egyesület elnöke, Tübingeni Egyetem
Jákli Eszter, tájépítész, Magyar Agrár és Élettudományi Egyetem
Mihály Regina, pedagógus, óraadó, Moholy-Nagy Művészeti Egyetem

A kultúrAktív Egyesületnél az elmúlt években egyre többet foglalkozunk olyan szabadterek közösségi tervezésével, amelynek résztvevői gyermekközösségek. Cikkünkben először bemutatjuk a közösségi tervezés folyamatának lépéseit (Szilágyi-Nagy & Mihály, 2021) és az épített környezeti neveléssel ötvözött gyermekbarát módszertanunk megfontolásait, majd kitérünk a különböző készítési és alkotási folyamatok jelentőségére a gyerekek szabadtérrel kapcsolatos tapasztalatainak és tudásának szintetizálásában, a fejlesztési ötleteik bemutatásában és finomításában. Ezután Sanders és Stappers (2014) modellje alapján három, a közösségi tervezésben gyakran alkalmazott készítési formát mutatunk be: a tervezési kontextus megértésére szolgáló ún. „szondacsomagokat”, az első tervötletek megfogalmazásában segítő ún. „eszközkészleteket”, valamint a kiválasztott tervek tesztelésében és finomításában segítő ún. „prototípusokat”. Végül konkrét példákat hozunk a három készítési formára az Alakítsd az iskolád Veszprém! projektünkből.

A teljes cikk ide kattintva olvasható

KIEMELT CIKKEK