Az önreflektivitás alkalmazásának előnyei és bemutatása konkrét feladatokon keresztül
Paál Zsuzsanna, iparművész www.paalart.hu
Styrna Katalin, művésztanár, Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakgimnázium
Az értékelés leggyakoribb formája a tanári értékelés, mely jó esetben előmozdíthatja a tanuló szakmai fejlődését, de egy rosszul megfogalmazott mondat, vagy alul, illetve felülértékelés problémákat okozhat.
Sok esetben a tanulók számára nem teljesen világos, hogy vizuális kultúra tantárgyból mi is az, amit egy tanár valóban értékel. A feladatok rétegzettsége és összetettsége miatt nem mindig egyértelmű a fejlődés irányvonala és a feladatban megjelenő részegységek fontossága.
Az általam (Paál Zsuzsanna) fejlesztett önértékelő lapok célját két nagyobb területre lehet szétválasztani. Az egyik, hogy az értékelés nézőpontja áthelyeződik a tanuló szemszögébe. A tanuló maga jelöli meg azt a szintet, amit szerinte a saját feladatmegoldásában elért. Saját alkotására rátekintve önreflektíven lép bele az értékelés mezőjébe. A másik cél a feladat részegységeinek megismertetése a tanulókkal az önértékelő lap által. Az alkotómunka gyakran több lépcsőből, több részletből áll, így ezek nem különülnek el mindig tudatosan a tanulók számára. A vizuális önértékelő lap rávilágít a részfeladatok fontosságára és a részegységek egymásra épülésének jelentőségére.